Ekorrhjulet

Varför är det inte fler som lämnar ekorrhjulet?

Vad är det som gör att allt fler barnfamiljer lämnar ekorrhjulet i storstan för ett lugnare och enklare liv på landsbygden? Det ska forskare vid Umeå universitet ta reda på i ett nytt forskningsprojekt. Det låter som bra forskning, särskilt som projektet vill undersöka hur denna trend kan stödjas och därmed bidra till en positiv utveckling, särskilt i glesbygd.

Krönika i Dala-Demokraten 6 april 2019

Fast från min horisont hade det varit ännu mer intressant med omvänd forskning: Varför är folk kvar i ekorrhjulet? Vad är det för mekanismer som gör att så många människor vill ägna en så stor del av sitt liv åt att arbeta för pengar?

Ett område att rota i är det faktum att mer pengar satsas på reklam och PR än totalkostnaden för alla grundskolor i landet. Så många kreativa människor ägnar så mycket energi åt att manipulera dina känslor och dina behov. Metoderna blir mer sofistikerade, det krassa syftet består: att få dig att jobba mer så att du kan föra över mer pengar till någon annan.

I symbios med politiken har detta skapat en norm som säger att man bör arbeta så mycket man orkar (och helst lite till). Sedan kollar man hur mycket pengar detta ger varje månad och designar därefter sitt liv utifrån vad man kan få för dessa pengar. En lön på si och så mycket? Aha, då kan du bo så här stort, i det här området. Du kan köpa denna bil, fara iväg på en sådan här semester och x antal gånger i månaden äta på restaurang.

Följer man normen är risken stor att man förr eller senare drabbas av stress på flera plan, framför allt när det gäller ekonomi, prestation och tid. Hela tiden ligger man på gränsen. Högre lön löser inget eftersom man då också skaffar sig högre utgifter.

Att ta sig ur ekorrhjulet kräver beslutsamhet. Som att gå i stark motvind. Man måste veta vart man ska och gå med bestämda steg om man vill komma fram. Lyckligtvis blir det, som Umeå-forskarna är inne på, fler och fler som gör detta. Många delar dessutom generöst med sig av sina erfarenheter. Det finns en uppsjö med bloggar av folk som testar köpstopp, som går ner i arbetstid, som flyttar till billigare boende på landet och så vidare.

Steg ett är att skapa distans till heltidsnormen och fundera på hur man skulle vilja leva. Vad är viktigt? Hur skiljer jag ut de verkliga behoven från de som har planterats i mig av kommersiella och politiska krafter? Hur mycket tid vill jag lägga på lönearbete, att vara med familjen och vännerna, mina fritidsintressen och så vidare? Och vilka är förutsättningarna för att nå mina mål?

”Hemligheten är att designa ett liv med hög livskvalitet och som inte kräver att du lägger mängder av pengar på det”, skriver Oskar Lindberg och Maribel Leander Lindberg i sin läsvärda handbok Ut ur ekorrhjulet. I den berättar de hur de tidigare gjorde alla ”fel” i form av för dyra bilar, för stort hus, för mycket lån, för dyrt vin och så vidare. Men för åtta år sedan tänkte de om och påbörjade då resan mot att bli ”ekonomiskt fria”. Sedan dess har de sparat ihop ett rejält kapital, köpt hus i Leksand, kraftigt sänkt sin arbetstid och lever nu på 20 000 kronor i månaden – att jämföra med en medelsvensson-familj som spenderar det dubbla. ”Bättre liv till halva priset” som de fyndigt kallar det.

Sådana berättelser har en tendens att låta lite provocerande käcka, och det är nog tur, det maskerar nämligen den omstörtande potential som finns i drömmen om ett liv utanför ekorrhjulet.

David Jonstad

Steve Cutts prisbelönade kortfilm Happiness skildrar ekorrhjulet och konsumtionssamhället:

4 reaktioner till “Varför är det inte fler som lämnar ekorrhjulet?”

  1. Det är alldeles för lätt att fastna i den traditionella framgångsberättelsen och svårt att ta sig ur. Bra att de finns inspiration även för detta.

  2. Hej, jag som skriver är beteendevetare men mest konstnär. Jag har lärt mej att vi människor är vanetyper, sociala , följer grupper, vill vara med,osv. Det är det lättaste och tryggaste alternativet för en vanlig människa. Därför ”gör vi som andra gör”. Det kan också handla om feghet eller brist på kreativitet(min tanke).Det är ej bara reklam som påverkar oss. Troligen gör de flesta som ”alla andra”, det krävs kraft och intitativ och mod att ändra ett beteendemönster man är född in i. Ej så konstigt eller hur? Någonstans har jag läst att när det gäller att bryta mot ett mönster så är det ett mycket litet fåtal (grupp 1) som är så självständiga modiga mm att de vågar tänka nytt. En annan grupp , (grupp 2), ej så stor, är villiga att gå efter när de kreativa har banat vägen. Det allra största flertalet(grupp 3)ändrar sig sedan, när det blivit”vanligare” med det nya, sedan är det en grupp som är mindre(ungefär lika stor som grupp 2), grupp 4 som inte vågar/vill ändra sig, följa strömmen, de förblir vid det gamla, och sist är det en mycket liten grupp (grupp 5) som aldrig kommer att ändra sig.
    Denna förändringsbenägenhet kan man se inom många områden, t ex nya ideer inom möblering eller mode. Först kommer de människor som tröttnat på det gamla,de kreativa kanske man kan säga, de hittar på nåt nytt(det gäller förstås också företag o andra kommersiella intressen) de driver nåt nytt. Tex det har varit modernt med furumöbler. Först har de mest kreativa skaffat det, sen kommer övriga efter. Men då tröttnar de kreativa (företag eller privatpersoner)och skaffar istället stålrörsmöbler. Så känner även andra av denna trend och vill hänga på. De skaffar en efter en stålrörsmöbler, tills alla har stålrörsmöbler, då inträffar en trötthet på stålrörsmöbler os v.
    Jag tror att detta mänskliga gruppbeteende kan omplanteras på andra områden. Kreativa människor här en större känslighet för när en förändring i tiden kommer, t ex att naturer är i kris. De inser för andra att nu måste vi ändra oss. Ej så märkvärdigt. Vi människor är olika… Olika riskbenägna, olika känsliga …
    Margareta

  3. Jag flyttade från storstan för 15 år sedan. Jag älskar att se den kreativa förmåga som utvecklas av många barn som växer upp nära naturen. Visst påverkas även barnen här av datorer, tv, reklam, men de är ofta härligt uppfinningsrika och umgås ofta över åldersgränserna. Visst finns det för och nackdelar varhelst man växer upp, men det är tragiskt att majoriteten barn som nu växer upp i storstäder inte har någon naturlig anknytning till landsorten. Människor som beter sig som välklädda ufon när de kommer ut i naturen, kommer de att bidra till en utveckling där man vågar hoppa av ekorrhjulet, njuta av nöjen som inte kostar pengar och bidra till ett samhälle med mindre stress där hela Sverige utvecklas? Jag tänker att om vi vill ha framtida generationer som vågar ge upp köpta nöjen, så det är viktigt med roligt friluftsliv för alla barn.

  4. Jag tror att det framför allt är reklam som dödar oss, precis som du nosar i, och som fantastiskt illustreras i kortfilmen Happiness.

    Vi har en industri som tillåts hjärntvätta befolkningen från tidig morgon till sen kväll…

    Jag tänkte på det förra sommaren, när mina pojkar fyllde 13. Jag tänkte tillbaks på min reklamfria barndom och när reklamen gjorde sitt intåg. Jag var 13 bast och vi fick reklamfinansierade busshållplatser i den småstad jag bodde i. Innan den dagen var min vardag reklamfri. Inget på teve eller radio. Jag läste inga tidningar. Det fanns ingen webb eller smartphones. En gång om året gick vi på bio och förundrades av reklam för dumlekola.

    Idag hjärntvättas ungdomarna med reklam inbyggd i datorspel, i youtube, i spotify, i google, i facebook… Världens främsta psykologer jobbar för reklammakarna. De lurar in offentliga myndigheter och organisationer att kommunicera över reklamplattformarna.

    Det blir bara mer för varje dag.
    (Och vi ser mer och mer skuldproblematik, så klart… )

    Hur tusan ska medborgarna orka hålla emot?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.